| | | | | | | |

מדיה פורסט-המהפכה הגדולה של האתר הקטן- מאת אלי מורנו

הרעיון, פשוט עד לזרא לכאורה, התוצאה גאונית.

סטארט אפ המוסיקה מדיה פורסט משנה את פניו של שוק המוסיקה בארץ במהירות וביעילות. לפני כשנה וחצי לערך החל האתר הזה את פעילותו והפך בתוך זמן קצר לנשק של ממש בידיהם של האמנים והיוצרים המבקשים לדעת את מידת ההצלחה והחשיפה של היצירות החדשות שלהם ברדיו.

מדיה פורסט מציע לחבריה שירות קל, פשוט וגאוני שההשלכות שלו חורגות הרבה מעבר למידע שמקבל האמן הבודד. ראשית הסבר קצר: מערכת מדיה פורסט מציע לאמנים מנוי אשר בעזרתו, לאחר שהעלו את יצירותיהם למערכת, ולאחר שזו ביצעה זיהוי שלהם, היא יכולה לספק להם מידע בזמן אמת על כל ערוץ שידור כמעט אשר לו ממשק שידור אינטרנטי, לאחר שהצליחה להתממשק למרביתם. התוצאה: מהפכה של ממש ורמת מידע מדוייקת מאד אשר לא הייתה זמינה עד כה לאמנים רבים.

בזכות המערכת, כל אמן, יוצר או איש יחסי ציבור ומנהל רפרטואר בחברות תקליטים יכול לקבל מידע בזמן אמת על הצלחת שיר חדש אותו הם מנסים לשווק לשוק. המערכת מציעה מעבר לדיווח בזמן אמת גם שורה של דוחות שידור מצטברים אשר יכולים לתת בקלות תמונה מרחבית, בפעם הראשונה, על הצלחתו של שיר בכל גופי השידור העיקריים בארץ והיא עושה זאת בקלות ובדיוק רב מאד באופן יחסי.

עד להופעתה של מדיה פורסט נאלצו היוצרים להסתפק בדיווחים חסרי שקיפות, של גופי זכויות יוצרים אשר היו אמונים על הדיווחים לאמנים על ההשמעות בגופי השידור וזאת רק כ"הוכחה" לה היו זקוקים היוצרים על מנת לוודא כי אכן הם מקבלים את התמלוגים המגיעים להם כתוצאה משידורי יצירותיהם ברדיו. הדיווחים כמו התמלוגים היו מגיעים אף באיחור של כשנה ואף יותר במקרים אחדים בהתאם לשיקולי הגופים מחלקי התמלוגים ומבלי שיאלצו לתת דין לאיש.

בעוד שחלק מגופי התמלוגים בארץ עסוקים היו עד כה בהסתרה של חלק גדול מן המידע אשר התקבל אליהם ופילחו את תשלומי חשבונות התמלוגים על פי עקרונות ומפתחות חלוקה מסובכים אותם קבעו, הרי שמדיה פורסט מציע מידע קל פשוט ונוח על כל יצירה המוזנת אליה.

למידה פורסט אין שום אינטרס כלכלי מלבד רמת דיוק מקסימאלית לאמן או היוצר או כל אדם לצורך העניין המבקש לרכוש אצלה מנוי, חוסר שביעות רצון שלו, תגרום לו להפסיק את המנוי ולפיכך החברה מחוייבת, כאינטרס כלכלי יחיד לפלח ולמפות את תמונת ההשמעות בכל תחנות הרדיו כמיטב יכולתה. גופים האחראים על חלוקת תמלוגים לעומת זאת נהנו ומערכותיהם שגשגו לאורך שנים כתוצאה מן העמימות הכרוכה בדיווחים על השמעות לצורך גביית תמלוגים. תחנות רדיו עימן לא נחתם הסכם או לחלופין תחנות רדיו אשר גביית התמלוגים מהן נמוכה במיוחד. חלוקה "מדגמית" היא אחת הרעות החולות של ארגונים אלו, אשר תרצו את חוסר היכולת שלהם לחלק תמלוגים בגין השמעות ברמה מדויייקת בחוסר היכולת, או ליתר דיוק, בחוסר האונים שלהם לעבד ולקלוט, דוגמת מדיה פורסט, השמעת יצירות בזמן אמת.

למרות מערכות מחשב גדולות ושפע כוח אדם, ארגוני זכויות היוצרים האחראים על חלוקת התמלוגים, השאירו את פיענוח היצירות והניסיון לייצר דיוק של 100% בחלוקת התמלוגים פר השמעות, כמשימה בלתי אפשריות לכאורה.אופן פעולתן זה גובה על העובדה שליוצרים פשוט לא היתה שום אופציה אחרת לבדוק את הנתונים המועברים אליהם. הגישה של יוצר בודד למערכת הדיווחים של תחנת רדיו כזו או אחרת שואפת לאפס, אף גוף אינו ממהר למסור את המידע הזה מרצון, מדיה פורסט, עקפה את מכשול חוסר השקיפות הן של תחנות הרדיו, והן של גופי חלוקת התמלוגים באופן אלגנטי במיוחד. התוצאה: מהפכה של ממש. יוצרים רבים מוצאים את עצמם מרותקים אל מול נתוני זמן האמת של מערכת מדיה פורסט ועם דוחות אלטרנטיבים אותם הם מפיקים ממערכותיה ואיתם, בפעם הראשונה אולי, הם יכולים, [כפי שרבים אכן עושים], לגשת את חברות התמלוגים ולדרוש את המגיע אליהם.

מיותר לציין כי הגופים האחראים על חלוקת התמלוגים הגיבו באדישות האופיינית ליוזמה החדשה הזו. חלקם אף מיהרו לפרסם הודעות המטילות ספק באמינות הדיווחים של החברה. הודעות אשר עוררו גיחוך בקרב ציבור היוצרים שיכול היה לראשונה לבחון את אמינות הדיווחים שכן המערכת מספקת שירות זיהוי מהיר ובעיקר, בזמן אמת.

למהפכה שמובילה מדיה פורסט, יש גם השלכות רבות גם מעבר לאפשרות להתעמת עם חברות התמלוגים, היא מצליחה גם לנתח הצלחות אמיתיות בשוק המוסיקה ולא להסתמך יותר רק על כישורי יחסי הציבור של יחצ"נים מוכשרים כעדות להצלחה או לכישלון של אמן.

ככל שעובר הזמן ויותר ויותר גופי שידור עולים לרשת, יכולות הזיהוי של מדיה פורסט רק עולות ואיתם בקצב ישיר תמונת המציאות האמיתית, בפעם הראשונה עבור יוצרים ואמנים רבים לגבי מידת ההצלחה או הכישלון של יצירות חדשות שלהם. בסופו של היום, לגופי התמלוגים בארץ לא תהיינה ברירה והן יאלצו להתאים את עצמם, למרות גודלם וחוזקם אל מול היוצר הבודד ,אל מול הנתונים והעובדות היבשות שמספקים נפלאות הטכנולוגיה המרשימה הזו.

השירות במדיה פורסט כרוך בתשלום, אבל הם מאפשרים כמה ימי ניסיון עד להפעלת המנוי.