הומור מקצועי לטלוויזיה (הדרכת כותבים)- ייעוץ ניתוח הומור מאת אריק שני
כל אדם מסוגל להצחיק מדי פעם,ויותר מכך לצחוק.הצחוק בריא לבריאות ואף אדם עוד לא מת ממנו.מלבד אחד (זה שצחק במקום לא נכון - בארון של אישה נשואה).ישנם לא מעט כותבי הומור,כל אחד עם סגנונו האופייני ויכולותיו,אולם מעבר לכך,ובשעה שאנו באים לספק הומור כדרך קבע כמוצר - עלינו לשלוט מספיק טוב בטכניקות היוצרות אותו.טכניקות אלו הינן תוצרי עבודה רצינית למדי ולא מצחיקה כלל.
נחיצות צירוף מומחיות כתיבתית :
חברת הפקה השואפת לקבץ כותבי הומור לשם מטרה של הפקת תוכנית טלויזיה פופולארית אמורה לצרף אל שורותיה כותבי הומור טובים ומקצועיים.אין כאן שום מקום למשחק או לפשרות כלשהן שכן הדבר עלול להתבטא בכישלון חלילה וחס או באי הצלחה אופטימלית של הפרוייקט.
קיום טכניקת מיגדלאור מפקח על נוסחתיות ההומור והשפעתו:
אולם,מעבר להבנה הבסיסית של הנאת הקהל המתקבלת מן התוכנית הרי שישנו צורך בקיום נקודת מבט המפקחת על כל המתרחש בתרכובת ההומור וסוגיו ואופיו המופיעים בשטף התוכנית. לעיתים יקרה שהקהל ייראה כנהנה אולם ביטויי החזרה מחדש שלו אל התוכנית (צפיה חוזרת) יהיו נמוכים מדי.הדבר יחשוף עד מהרה שההומור הינו ,"הומור מפעיל שפת גוף ומבוכה" ושאינו הומור אמיתי ועמוק או שהינו עטוף באופן כלשהו בארכיטקטורה בנייתית האמורה להיות משופרת. ישנן תופעות נוספות היכולות לחשוף את עובדת קיומן של "הפרעות רעש" באיכות ההומור ובתמהיל סוגיו השונים - שכולם,אגב,אמורים להופיע בתמהיל נכון בתוך גודש רצף קטעי ההומור המופיעים בתוכנית.
קיום של פיקוח (בין אם זה באמצעות עורך מערכונים או באמצעות יועץ לניתוח הומור) עשוי לכוון היטב את בחירת סוגי החומרים כדי שהמצב הנזכר מעלה לא יתרחש וימוטב למינימום ההשפעתי המפריע. הבנת הליך זה וריצפו מאפשרים זרימה יותר נכונה של כל תוכנית המערכונים ,ובו בזמן הפעלה יותר נכונה ומקבילה מול כל זאת,של פסיכולוגיית הצחוק של הצופה שאכן יהנה באמת ובתמים.
עורך מערכונים אמור לעסוק גם בדברים הבאים:
- קביעת קצב הצחוק
- קביעת סוגי השפעות המערכונים וריצפם השונה (לא רק נושאי ההומור אלא גם כיוונם השונה כלפי חלקי אופי שונים: בטל"ר - בטן, לב וראש)
- יצירת תפזורת שונה של המערכונים על פני כל התוכנית לפי מודל "תפיסתי" מסויים
- הנחיית הכותבים לכתוב כלפי מפת נושאים מסויימת (אחרת יפוספס טעם הקהל המגוון)
- דאגה לעקרונות עריכה מגוונים (סיום הומור מסוג אחד ומעבר לסוג הומור אחר מקורב (ולא "רחוק מדי").
על שימוש במפת תחומי הומור ע"י הכותבים המקצועיים:
כתיבת הומור מקצועית יכולה אף להתבצע בעזרת מה שקרוי מקצועית מפת תחומי הומור ונושאי הומור.מפה זו הינה רשימה בדמות עיגולים - עיגולים על דף, המסמלים את כל נושאי ותחומי החיים באופן מושכל. כותבים מנוסים מספיק יודעים לנצל זאת לשם יצירת סיעור מוחות נכון ופורה.
מיפרט מקצועי של ידע להרכבת הומור :
כעיקרון, כתיבת הומור מקורה לא תמיד בהברקת פתע אלא בהליך מושכל של מעבר נכון ותצפיתי מלמעלה על כל תחומי החיים ובכך מושגת ראיה כוללת של עקרונות המבזיקים והמהווים את הניצוצות הראשונים של סיעור מוחות מוצלח. מעבר לכך עצם הבחינה של כל נושאי החיים מלמעלה והמבט הכללי על מיגוון הידע התצפיתי מאפשרת אימון כושר מבטו של המבחין "מה יכול להיות מצחיק באמת" ולשמש אותנו כהמשך לבאות.
שימוש בטכניקה של "מפה עליונה" של נושאי החיים הוא גם בבחינת אימון כושר חשוב ביותר לכותבי ולמנתחי הומור באשר יהיו,בין אם לטלויזיה או לסטנד אפ קומדי.הבטה מצומצמת רק על תחום מסויים מקבעת הן את ידע פיתוח ההומור והן את הראייה ההיקפית של מלוא כושר ההמצאה.כושר המצאה טוב של הומור מופרה אך ורק על ידי התבוננות רחבה על מיכלול תחומי החיים בבת אחת.באופן תת מודע ככל הנראה נפתחים אופקי מחשבה בצורה זו טוב יותר.
הרחבת הידע אודות כותבי הומור :
כותבי הומור, ככל אדם, נחלקים לסוגים שונים של טיפוסים. סוגי הטיפוסים אינם ממוינים דווקא לפי סוג ההומור שהם כותבים אלא לפי סוג הפריקה שבה הם פורקים את עצמם לתוך התוכן. יהיו שיצחקו מתוך הדבר עצמו שנוצר, יהיו שיצחקו על הדבר עצמו שנוצר ויהיו שיצחקו מן האווירה. לכן "מתוך" , "על" ו"מהאווירה" (שזה כללי יותר) הינם שלושה סוגי טיפוסים שונים של כותבי הומור.
כדאי ורצוי לשלב לפחות 3 כותבים שכאלו בהפקה של תוכנית. כותב הכותב "מתוך" יהיה כותב היודע ליצור דיאלוגים ומשחקי מילים ,כותב הכותב "על" יהיה לעיתים כותב הבקיא ביצירת דמויות ופרצופים מקוריים ודמויות ייחודיות (היות והוא צוחק "על")וכותבי "אווירה" יהיו בדרך כלל בעלי השליטה הטובה ביותר בנון סנס היות והם אינם ממוקדים בדבר מסויים ורושמים הומור כללי.
מבחינת מימדי יצירה נוספים הרי שניתן למיין את כותבי ההומור גם על פני צירי ביצוע,
על פני צירי יצירת ההומור מתוכם או "הידבקות" הומור אל תודעתם מן החיים השוטפים (ובאופנים שונים) ועל ידי פעילות אזורי בטל"ר שלהם .( הכותבים מן ה בטן , מן הלב או מן הראש - שלושת אזורי בטל"ר).
כדאי ורצוי אם כן לנתח במעט אילו כותבי הומור מצויים בהפקה על מנת להבין את תמהיל ההומור הרצוי לנו וכדי לדעת להבין מי מן הכותבים יכול לספק לנו ומה בדיוק.חשוב גם לחדד את הכותבים עצמם כדי שיבינו עצמאית על איזה סוג של כותבים הם נמנים.
בקרוב יתווספו מאמרים נוספים על שיטות עומק לניתוח הומור ומרכיביו.
אוטודידקט (מלומד עצמי) - 10 שנות לימוד בתחומים: אסטרטגיה וטקטיקה,משא ומתן,מכירות,כישורי שיחה ורטוריקה,תדמית,שפת גוף,ניתוח המצאות,ניתוח כתיבת הומור,כתיבה שיווקית,קופירייטריות,ניתוח המצאות רב תחומי ויצירת חדשנות.
http://www.arikshani.co.il
אי מייל shin7@017.net.il
מקור המאמר: www.Articles.co.il - מאמרים לשימוש חופשי